zaterdag 16 juli 2011

Tocht 5 - Mont Saint-Baudille

De zendmast op Mont St.Baudille
Het gaat snel met de vakantie. Vandaag alweer de laatste BIG die op het programma staat (op de Mont Ventoux na).

In bootcamp Barelds is het weer om 6.30 uur appél en wordt de standaard drill afgewerkt. Om 7.00 uur zit ik in de auto, dit keer richting Milau. De startplaats van vandaag heeft de fantastische naam St. Felix de Lodez.


Het doel van vandaag is de Mont St.Baudille, een col(letje) van 847m hoog met een stijgingspercentage van 4% gemiddeld. Moet allemaal goed te doen zijn lijkt me.


De eerse Col v.d. dag
Col du Vent
Het dorpje ligt aan de voet van de Mont St.-Baudille dus er kan gelijk geklommen worden. Al na een 45 minuten heb ik de Col du Vent bereikt, de eerste col voor de Mont St.Baudille. De klim is niet stijl of hoog en de benen zijn goed, dus geen centje pijn. Ik kom weldra op de kruising waar ik moet afslaan naar de top van St. Baudille. Ook hier staat een zender-complex op en is er een "one-way-in-and-out" situatie. Ik moet bij de afdaling weer op de dezelfde weg terug.
De afslag naar Mont St.-Baudille

Mont St.Baudille
De laatste kilometers van de klim worden zowaar nog stijl en ik moet nu even vol aan de bak. Gelukkig wordt ik aangemoedigd via allerlei opbeurende leuzen op het wegdek. Voor de rest is er overigens geen kip te bekennen. Op de top aangekomen is het even 10 minuten genieten van het mooie uitzicht en snel even wat fotootjes schieten. En dan is het weer mooi geweest. Ik heb er nog maar 20km opzitten, dus ik heb nog even te gaan.
Aanmoedigingen bij het steile stuk voor de top.

De afdaling is relatief kort want de komende 20km gaan over een -redelijk desolate- hoogvlakte. De weg is lang en saai en er is hier niet veel afleiding. Gelukig beland ik na een kilometer of 50 weer meer in de heuvels met dito slingerwegen. Dat geeft wat meer afleiding op de fiets want er is altijd wel wat te zien. Ik fiets nog altijd op hoogte en krijg nu de ene na de andere heuvel voor mijn kiezen. Een uitstekende training voor de Velomediane lijkt me.

De afdaling
Op 60km begin ik aan de afdaling. De weg gaat mooi gelijkmatig naar beneden en is breed en verkeersarm. Ideale omstandigheden om eens lekker met mijn kop op het stuur te gaan liggen. Ik ben helemaal geen daler, dus met gepaste trots kan ik hier vermelden dat ik hier met 54km/uur heb afgedaald. Voor mijn doen een record!
Onverharde weg langs Lac du Salagou
Na deze uitermate prettige afdaling loopt het laatste stuk van de route nog langs het grote meer "Lac du Salagou".  Mijn routeplanning heeft weer een geintje met me uitgehaald, want de complete weg langs het meer(+/- 10km) is onverhard, Oef! Dit zijn de momenten dat ik weer erg blij ben met mijn Continental 4 Season banden. Sinds ik hier op fiets heb ik nog geen lekke band gehad(even afkloppen) en ook nu kom ik er weer zonder kleerscheuren doorheen.
Je komt wat tegen onderweg...
Zoals b.v. het Frans Boedhistisch Centrum
 prachtig verscholen tussen het groen in de heuvels
Een uitstekende plek om te mediteren en tot jezelf te komen.
De hermandad van Clermont-l'HeraultHet laatste stukje kom ik door de plaats "Clermont-l'Herault". Als er in de wat grotere steden veel gekeerd en gedraaid moet worden is mijn navigatie vaak de weg even kwijt. Ook nu moet ik even improviseren en ik rijdt een eenrichtingsweg in om weer op de route te komen. Ik rijdt regelrecht in de armen van een diender die daar ijverig bonnen staat uit te schrijven. Gelukkig spreek ik nauwelijks Frans en ik start gelijk met mijn "domme buitenlander" act. Nadat ik hem uiteindelijk, na veel handen en voetenwerk, begrijp (oooooh, bedoel je dat ik hier niet in mag rijden) mag ik gelukkig met een waarschuwing weer verder.

Na een paar kilometer sta ik weer voor de auto in St.Felix de Lodez. Het zit er weer op. Snel weer naar de camping en lekker de tour kijken (Plateau de Beille). Aangezien alle BIG's in de pocket zitten heb ik de volgende tocht weer geplanned vanaf de camping. Dit keer weer wat langer (+/- 150km) voor de duurconditie. "Au Revoir!"

Racefiets
5510 km (62x)
210:18 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
6097 km

2 reacties:

Ronald van Schaik zei

Al mooie beklimmingen gedaan Johan, maar de zwaarste bewaar je tot het laatst, de Ventoux! Welke kant ga je naar boven, of pak je ze gewoon alle drie? Vanuit Malaucene vond ik de zwaarste. Veel plezier nog!

Johan Barelds zei

@Ronald: Yep! Ik had de Ventoux voor a.s. Woensdag geplanned. Wil hem vanuit Bedoin doen omdat dat het makkelijkst aanrijdt voor me. Ben heel benieuwd hoe zwaar ik het ervaar. In vergelijking met de bergen die ik tot nu toe heb gedaan zal het wel flink tegenvallen. Ik hoop het verslag nog te kunnen maken voor we vertrekken donderdag. To be continued...