maandag 18 juli 2011

Tocht 6 - Ronde Mons

Alle BIG's in de buurt van de camping zijn gefietst, dus ik heb de vrije hand in de planning van de voorlaatste route. Ik wil vandaag nog één lange tocht fietsen voor ik a.s. woensdag als afsluiter de Mont Ventoux opfiets. De route van vandaag start gelijk vanaf de camping en gaat richting de bergen. Vervolgens fiets ik een stuk door de bergen en daal vervolgens weer af terug naar de camping.

De aanloop voert via wat dorpjes om uiteindelijk op een lange weg de bergen in uit te komen.

De route passeert het Canal du Midi
Snel weg!
De weg de bergen in is net vernieuwd en lijkt af en toe net een snelweg. De klim is daardoor wel gelijkmatig en lang. Het blijft apart fietsen op zon weg. Net alsof je 20km op de vluchtstrook van de snelweg fietst.
Strada Bianca over een voormalige spoorlijn
Strada Bianca over een voormalige spoorlijn
Boven in de bergen aangekomen sla ik rechts af. Binnen no-time fiets ik over een voormalig treinspoor. Dat is nog eens lekker bergfietsen! Overal om je heen bergen en zelf toer je met zon 30km/uur er lekker vlak doorheen. Dit is ultiem valsspelen! (maar wel lekker). Het fietspad is met een soort van wit gravel belegd waardoor het net de Strada Bianca uit de Giro zijn. Het fietst overigens prima.
Mooie bergdorpjes op de weg terug
Na de spoorlijn is het weer touren als vanouds. Door prachtige slingerwegen fiets ik weer tussen de bergen langzaam richting kust. Onderweg zie je weer de meest prachtige dorpjes tegen de bergen geplakt.
De rivier de Orb, die heb ik ook wel genoeg gezien nu..:-)
Het lijkt trouwens wel een locale sport wie de mooiste brug over de Orb kan leggen.
De terugweg is geweldig; uit de bergen omlaag met de wind in de rug. Do i need to say more? Brede, rustige wegen dus lekker met de kop op het stuur naar beneden suizen. Binnen no-time leg ik dus ook de laatste 40km af. De laatste lange rit van deze vakantie. Het is mooi geweest. Woensdag nog de Ventoux verschalken en dan zit er weer een mooie (fiets) vakantie op! "Au revoir!"


p.s. Mijn Garmin heeft me een beetje in de steek gelaten dus maar even het route plaatje vanuit bikeroutetoaster.com. Gelukkig heb ik nog wel de cijfers eruit kunnen peuteren, dus die zijn voor het nageslacht (en de statistieken) veiliggesteld.

Racefiets
5659 km (63x)
216:16 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
6246 km

0 reacties: