donderdag 29 september 2011

Balhoofdstel

Al enige tijd kraakt het balhoofdstel van mijn racefiets. Ik ben hiervoor al een paar keer naar de fietsenmaker geweest en er zijn ondertussen ook al nieuwe lagers ingekomen. Toch kraakt het balhoofdstel als ik er tijdens het fietsen druk op uitoefen (b.v. door op de pedalen te gaan staan en op het stuur te leunen).
Balhoofdstel
Onder het motto "De beste dokter ben jezelf" ben ik vanavond dus maar eens met mijn balhoofdstel aan het sleutelen gegaan. Met de Fiets special "Onderhoud & Reparatie" in de hand heb ik het hele ding in de voorkamer gedemonteerd. Zo ben ik er o.a. achter gekomen dat ik een "Ahead geintegreerd balhoofdstel" heb. Na het boeltje goed ingevet te hebben heb ik alle spacers, lagers en wiggen weer in elkaar gezet en de volgens de regelen der kunst de stuurpen weer precies goed aangedraaid. Nou zal die kraak bij de eerstvolgende rit wel weer terugzijn, maar het was wel een leerzaam avondje.

Gelijk ook maar bij de Futurumshop de "Tack Spider Prof (T3025)" montagestandaard besteld, want dat sleutelen aan een losstaande fiets is ook maar niets. Kan ik bovendien de komende winter zelf wat onderhoud aan mijn fiets gaan plegen.

1 reacties:

Siep zei

Deze heb ik http://siepluinenburg.blogspot.com/2006/08/groot-onderhoud.html