zondag 16 oktober 2011

Het lot...

"Ducunt volentem fata, nolentem trahunt"
(Het lot leidt de gewillige, maar sleept de onwillige mee.)

Er zijn van de dagen dat je een speelbal van "het lot" bent. Er gebeurd van alles en je lijkt er geen grip op te krijgen. Vandaag was een dag dat "het lot" hard toesloeg. Met zwager Cees, buurman Niels en vriend Paul stonden we weer op 9.30 uur bij de sporthal Velo. Op en top paraat voor de 3e vossenrit van dit seizoen.  Na een bakje koffie en wat "small talk" klonk even voor tienen weer de inmiddels vertrouwde en verlossende bel: Rijders, bestijg uw stalen rossen! Nog geheel ontwetend over wat ons boven het hoofd zou hangen zijn we met z'n allen naar de startlijn gefietst alwaar we even na tienen, vlak na groep 1, werden losgelaten: "The heat is on!".

Gelijk vanaf het begin waren we elkaar al kwijt. Dat is niet erg, de afspraak is: iedereen fietst voor eigen punten. De nu volgende opsomming is de bak ellende die vervolgens, na de start, door "het lot" over ons uitgestort is geworden:

Emmer gemist
Ondanks mijn uitstekende koppositie mis ik met een groep koprijders de eerste emmer (blijkt achteraf). Balen, maar vroeg of laat onvermijdelijk. "Het lot" blijkt echter nog veel meer in petto te hebben:

Valpartij
Na een wilde rit door Delft gaat de groep waar ik in beland ben met een snelheid van rond de 40km/uur door een smal tunneltje. Ik rijdt goed mee op de 2e rij. De koprijder van de groep ziet gelijk na de tunnel de pijl en brult: "LINKS!". De rijder direct voor mij bedenkt zich geen moment en gaat, nog nauwelijks uit de smalle tunnel, volop in de remmen.  k kan hem met geen mogelijkheid meer ontwijken en knal boven op hem in. Met de vriendelijke groeten van "het lot"....

Lekke band
De schade aan de fiets lijkt in eerste instantie mee te vallen, maar door de klap heb ik een lekke voorband opgelopen. Nog onwetend door mijn eerste gemiste emmer is dit enorm balen. Daar gaat mijn goede positie.  Enorm gefrustreerd heb ik toch maar geprobeerd de kalmte te bewaren en ben ik mijn bandje gaan vervangen. Maar de lol was er door de klap wel aardig af.

Knie kapot
Bij nader onderzoek blijkt mijn linkerknie ook nog aardig open te liggen onder mijn beenstuk. Merkwaardig genoeg was het beenstuk niet beschadigd. Was getekend: "het lot"!

Verkeerd gereden
Na de band vervangen en het stuur weer rechtgezet te hebben slaag ik erin mezelf weer wat mentaal op te peppen en ik vervolg de route. Ergens aan het einde van de tocht blijkt er tot ieders schrik een pijl gewoon volledig te missen. Ondanks veel speurwerk door eenieder blijkt een pijl naar links er toch echt niet te staan. Ook andere rijders constateren hetzelfde maar dan hebben we inmiddels al vele kilometers gezocht en verkeerd gereden. Mag ik mij even voorstellen: "het lot".

Garmin kapot
Na uiteindelijk toch de vos te hebben gevonden rijd ik samen met Niels terug naar Velo. Niels blijkt gelukkig wel alle emmers gehad te hebben. Bij terugkomst op Velo blijkt tot mijn grote teleurstelling dat als gevolg van mijn valpartij het voetje van mijn Garmin Edge 500 afgebroken is. 'Mag ik een eerste korte reactie meneer Barelds? G@tver#$%@$#me!'  En wéér slaat "het lot" toe! Gek wordt je er van.

Paul verdwaald
Na enige tijd komt Paul ook weer bij Velo binnen. Uit zijn relaas blijkt dat "het lot" ook lekker met hem bezig is geweest. Vrij snel na de start is hij volledig verdwaald is en heeft uiteindelijk maar een eigen route gefietst. "Lotsbestemming?"....

Lekke band Kees
Paul weet ons nog wel te vertellen dat Cees onderweg lek gereden is. 'Mag ik je even aan een oude bekende voorstellen Cees? Cees, dit is "het lot", "het lot" dit is Cees, maar dat wist je al'.  In overleg besluiten Paul en Cees dat Paul niet op Cees wacht maar doorrijd. Had Paul geweten dat hij gelijk daarna zou verdwalen dan had hij waarschijnlijk wel even gewacht. "Noodlot"...

Verkeerde binnenband
Na enige tijd heeft ook Cees sporthal Velo weer teruggevonden en doet hij zijn relaas over zijn lekke band. "Het lot" had voor hem nog een andere leuke verassing in petto: verkeerde binnenbanden! Bij het vervangen van zijn lekke band deed hij de schokkende constatering MTB binnenbanden in zijn fietstasje te hebben. En ja, die passen niet in een smal racefiets buitenbandje. Wat blijkt: Cees had zijn binnenbanjes voor het eerst besteld via het internet. Uiteraard onderneemt hij nog een dappere poging om ons wijs te maken dat hij wél de juiste bestelling had gedaan, maar dat "men" verkeerd geleverd had, maar een goed verstaander heeft natuurlijk maar een half woord nodig. En over "het lot" gesproken, deze valt in de categorie "Lots of fun"...

Kees geen punten
Hoe hij uiteindelijk aan een race binnenbandje is gekomen verteld het relaas niet. Maar nadat dat uiteindelijk toch gelukt is was ook Cees even helemaal klaar met de fenomeen Vossenrit. En wat doe je dan? Dan ga je ook gewoon je eigen toertocht rijden.

Loten!
Als "het lot" je op één dag zo bedeeld, dan wordt je al snel echte "lotgenoten".  En onder het genot van een bakkie koffie hebben we in de kantine dan ook de details van ons leed met elkaar gedeeld. Tijdens dit gezellige samenzijn vondt er ook nog een verloting plaats. Kaartjes konden a-la-minuut gekocht worden. In een poging "het lot" toch nog enigzins te keren besloten we allemaal een aantal loten te kopen. Blijk ik me daar, tijdens de daarop volgende trekking, notabene een prijs te hebben gewonnen! Trots als een pauw stap ik met mijn kapotte knie naar voren om de prijs in ontvangst te nemen. De nekken van alle aanwezigen strekken zich reikhalzend uit om te kijken wat "het lot" mij toebedeeld heeft. Ik schud de hand van de omroeper en neem mijn prijs in ontvangst. De prijs is......4 loten! Ik heb in de loterij 4 loten gewonnen voor een andere Velo loterij. Het is niet te geloven! Het lot speelt mij loten toe! Het zal toch niet waar zijn? Volledig gedesillusioneerd loop ik terug naar ons tafeltje. Dit was de genadeslag. 10-0 voor "het lot" vandaag. Compleet verslagen taaien we met zijn allen af. Het is mooi geweest vandaag. Althans.....

Huissleutel kwijt
"Het lot" blijkt nog een leuke nabrander voor Cees in petto te hebben. Tot overmaat van ramp blijkt hij zijn huissleutel te zijn verloren. Waarschijnlijk tijdens het vervangen van zijn band. Noteer die naam: "Het lot". Als je kan ontloop hem dan zoveel mogelijk.

Teamnaam
Na deze traumatische dag is het wel duidelijk hoe de teamnaam van onze fietsgroep in wording gaat luiden: "De lotgenoten".  Wordt maar lid als je durft! Iedereen is van harte welkom! (goed kunnen fietsen is een pré).






Racefiets
8812 km (99x)
334:43 uur
Cross-hybride
695 km (12x)
29:43 uur
Totaal
9507 km

3 reacties:

Bully & Bataaf zei

....typisch een geval van de wet van Murpy! Je zou alleen niet willen dat ie zoveel ''gevalletjes'' kent.
Hoe is het met je knie en heb je nog een reserve beugel van de Garmin?

Volgende week beter mannen!!

Johan Barelds zei

Na vandaag weer een 70km rit gedaan te hebben kan ik melden dat de knie gelukkig ok is. De Garmin helaas niet. Aangezien het plastic van het apparaat zelf afgebroken is helpt helaas ook een nieuwe beugel niet. Ik heb hem nu maar provisorisch vastgezet met een paar elastiekjes. Gelukkig komt de Goedheiligman binnenkort weer langs..:-)

Martin zei

In ieder geval een dag om nooit meer te vergeten!

Afzender; Mr. Lot! :-)