dinsdag 24 januari 2012

Bikefitting

Afgelopen week liep ik weer tegen dezelfde knie klacht op als vorig jaar rond deze periode. Om een aantal zaken uit te sluiten had ik vandaag een afspraak bij Bikezone in Den Haag. Ik wilde namelijk laten controleren of mijn fiets wel goed afgesteld staat ten opzichte van mijn afmetingen en fiets voorkeur.

Mijn maten
Bij bikezone werkt met met het Bikefitting systeem. Als eerste ben ik zelf opgemeten. In het overzicht hieronder zijn mijn maten te vinden. De tabel "Resulterende maten" geven mijn maten weer. De tabel "Statistische maten" geven de Nederlandse gemiddelden weer. Bij "Linkerarm boven" en "Rechterarm boven" staat "Controleer!", omdat hier mijn maten nogal afwijken van het gemiddelde. En dat kan goed kloppen. Als ik overhemden koop zijn bijna altijd de mouwen te kort. Ofwel: mijn armen zijn verhoudingsgewijs lang.

Bike Fitting Maten Jbarelds 24jan2012
Mijn Fietsmaten
Nadat ik zelf opgemeten was, was het tijd om de instellingen van mijn Bulls Racefiets op te laten meten. De geconstateerde instellingen zijn vervolgens vergeleken met de "Road Racing Comfort" standaard instelling. Hieronder vindt je het resultaat. De maten die er met de pen bijgeschreven zijn, zijn de instellingen van mijn Bulls racefiets.
Bike Fitting Comfort 24jan2012
Het eindverdict
Het eindverdict was dat mijn fiets prima ingesteld staat om er "comfortabel" mee te fietsen. Als ik er wedstrijden of tijdritten mee wil gaan rijden, dan zal het stuur lager gezet moeten worden. Maar gezien mijn rugproblemen (hernia) ben ik dat geenzins van plan. Dus de fiets was prima.

Schoenplaatjes
Wel werd geconstateerd dat mijn schoenplaatjes niet goed onder mijn schoenen stonden dus die zijn wel aangepast. Daarnaast heb ik nog prima tips gekregen mbt mijn knieblessure (specifieke rekoefeningen en Arniflor creme).

Conclusie Bikezone
Ik ben vanmiddag erg goed geholpen. Professioneel personeel dat echt tijd voor je neemt. Ik was aangenaam verrast. Tel daarbij op een winkel vol met mooi speelgoed vlak bij mij om de hoek en dan weet ik dat ik daar zeker nog wel eens terug kom.

De komende weken zal ik goed aan de slag gaan met de rek oefeningen en Arniflor. Hopelijk krijgen we daarmee de blessure weer klein. De aangepaste schoenplaatjes zouden zowiezo al moeten helpen.

p.s. Vandaag ook nog vernomen dat ik weer naar de 8e plek gestegen ben in het vossenrit klassement (stond op de 13e plaats). De wonderen zijn de wereld nog niet uit..:-)

8 reacties:

Ronald van Schaik zei

Tsja......schoenplaatjes! Blijft lastig om schoenplaatjes af te stellen maar het zal nu wel beter gaan. En komende weken lekker met hoge cadans fietsen(95-100) en niet teveel op de 53 "rammen". Succes Johan!

Johan Barelds zei

Bedankt Ronald! Ben errrg benieuwd hoe het zal gaan. Medewerker id winkel had zelf ook last gehad van zelfde blessure en goede tips om het te voorkomen/genezen. We gaan het meemaken!

Peter zei

interessant om dat eens te laten onderzoeken. Kijken ze ook of je goed op je zadel zit en of dat niet de smal/breed is bv?
En wat kost zo'n scan eigenlijk?

Johan Barelds zei

@Peter: ik heb alleen bikefitting en 'Shoe Cleat Adjuster' gedaan, maar zadelpositie, Motion Analyser zijn ook nog extra opties (zie bikefitting.com). Bikefitting alleen was 35,- euro.

Bully & Bataaf zei

Nu heb je wel zaken uitgesloten, je weet dat de racer prima is afgesteld...

Johan Barelds zei

@B&B: Precies! En niet te vergeten zijn de schoenplaatjes nu ook helemaal ok. Het kan vanaf nu dus alleen nog maar aan mezelf liggen..:-).

Theo zei

Goeie zaak dat BikeZone! Ik heb er in R'veen mijn fiets gekocht: erg plezierig.
Leuke uitdaging:
http://www.klimmentegenms.nl/
of wordt dat teveel van het fietsgoede? :)

Johan Barelds zei

@Theo: Ik zag idd de Kuota's bij ze in de winkel staan. Mooi spul! Begrijp ik nou goed dat jij 3x de Ventoux op gaat en mij ook probeert mee te krijgen? ..:-)