zondag 15 april 2012

Amstel Gold Race - 2012

Het stond niet in de originele planning voor dit jaar, maar via a4life teamlid Bas kon ik gratis aan een Amstel Gold Race startbewijs komen. Den Haag - Valkenburg is toch snel 2,5 uur rijden, dus er moest weer vroeg opgestaan worden. Om 5.45 uur afzink richting Limburg. Onderweg op 's-heren wegen was het één groot festijn van auto's met fietsen en fietsers. Benzinestations waren voor deze éne dag overweldigd door 40+ mannen in fietskleding.

Om 9.00 uur melde ik me bij de startboog in Valkenburg alwaar ik samen met Bas en zijn fietsmakkers Antoine, Jos en Tjeerd gelijk van start ging voor de 150km. Bas vertelde me dat ze -sinds vorig jaar- besloten hadden om zelf geen eten meer mee te nemen. Dat was inderdaad ook totaal overbodig. Bij de AGR geen last van economische crises. Eten en drinken was er in ruime mate voor iedereen aanwezig.
Bas en Jos na de Finish.
Op een fikse bui op +/- 110km na verliep de tocht uitermate voorspoedig. Wel was het af en toe file fietsen op smalle paden of bij oversteekplaatsen, maar bij een evenement als de AGR weet je dat van te voren. Je doet mee voor de beleving en niet voor de snelle tijd.
Onder de modder van de enkele regenbui
aankomen op de Cauberg.
De aankomst op de Cauberg is toch wel een mooie beleving. Het was voor Bas en mij alvast een voorproefje voor de Tour For Life aankomst op 2 september a.s. als alle teams ook op de Cauberg aankomen na 1200km in 8 aaneensluitende etappes vanuit Italie gefietst te hebben. Dat wordt een prachtige happening!
Een mooi souvenirtje
Het fietsen zelf verliep uitstekend. De klimmetjes liepen lekker, tot zelfs de Keutenberg (22%) aan het einde toe. Jos bleek de beste klimmer van het stel en samen met Bas kwamen we met zijn drieën als eersten van de groep over de finish. Hoeveel later Antoine en Tjeerd aangekomen zijn heb ik niet meer meegekregen. Omdat ik toch in de buurt was had ik nog een social visit in Berg en Terblijt bij kennissen af te leggen. Na de koffie weer in de auto naar huis en om 19.00 uur weer thuis. Het was weer een mooie fietsdag!

1 reacties:

Bully & Bataaf zei

Ik kon je al niet op de deelemerslijsr van AGR vinden, had natuurlijk te maken met je startbewijs.
Leuk verslag weer...als alles meezit en we worden ingeloot dan fietsen we volgend jaar de AGR ook.