donderdag 14 april 2016

Pelgrims rituelen in Santiago

Tijdens wat gegoogle kwam ik vanavond dit leuke artikel op het internet tegen. Het beschrijft de rituelen van een pelgrim eenmaal in Santiago de Compostela aangekomen:

1. Het volbrengen van de Coscorron (zie artikel)
2. het omhelzen van het St.Jacobus standbeeld (zie artikel)
3. en de laatste en wellicht mooiste ritueel: het bijwonen van de Botafumeiro Ceremonie:

Als onderdeel van deze ceremonie wordt een wierrookvat door de kerk heen geslingerd. Van oorsprong werd dit gedaan om de geur van de kwalijk riekende pelgrims te maskeren. Tegenwoordig is het een spectaculaire ceremonie die in normale jaren alleen tijdens de vrijdagsmis uitgevoerd wordt maar tijdens jubeljaren elke dag. Nu is 2016 normaal geen jubeljaar maar het heeft Paus Fransiscus behaagd om dit jaar toch als jubeljaar te bestempelen met als thema "barmhartigheid".  Het zal daardoor ook ongetwijfeld drukker zijn in SdC en ik heb goede hoop dat de Botafumeiro Ceremonie dit jaar daarom weer dagelijks gehouden wordt. Dat zou leuk zijn. Filmpje volgt als ik de kans krijg :-)

p.s. Leuk detail: De kathedraal in SdC heeft een "heilige deur" ( Puerta Santa) die alleen in jubeljaren geopend wordt. Volgens de katholieke traditie geeft het volbrengen van de Camino in een jubeljaar of in 2016 het jaar van de barmhartigheid en het daarna betreden van de kathedraal van Santiago door de Heilige Deur de betreffende gelovige een aflaat. Dat is dus een mooie bonus voor deze zondaar hier! :-)

p.s.2:  Over rituelen gesproken. Ik heb in mijn hele 50 jarige bestaan nog nooit mijn baard of snor laten staan. Het leek me wel een leuke gelegenheid om dat tijdens mijn fietstocht een te doen, Kijken wat er tevoorschijn komt :-).  Ik zal elke dag een fotootje op de social media plaatsen zodat je de boel kan zien groeien. Benieuwd wat voor struikgewas dat gaat worden.

0 reacties: