donderdag 5 mei 2016

SdC Dag 13: Tours - Poitiers

De voorspellingen gaven al aan dat het warm weer zou worden en dat werd het ook. Rond 8.30 uur na het ontbijt stapte ik weer op de fiets ditmaal richting Poitier. Er staan geen bijzondere stops op het programma dus ligt de focus op het fietsen. Het is 118km naar Poitier, maar gelukkig redelijk vlak en ik heb de wind overwegend in de rug. 
Om Tours uit te komen moet ik eerst weer de Loire oversteken. Daarna fiets ik nog even een stukje langs de Loire om vervolgens naar het zuiden af te buigen. Mijn gastheer van afgelopen nacht wist me te vertellen dat er een verschil is tussen de Loir tussen Chartres en Vendome waar ik op dag 10 doorheen kwam en de Loire die bij Tours langsloopt. Ik was in de veronderstelling dat ik al een groot deel van de Loire afgefietst was, maar dat bleek dus een andere rivier te zjn :-)
Na een uur fietsen kunnen de been- en armstukken af. Het begint al lekker warm te worden. Ik heb vergeten mijn zonnebrand creme onder handbereik te houden en heb geen zin om hem onder uit mijn tas te gaan vissen. Dan maar geen zonnebrand. Ik weet dat dat tot rode armen gaat leiden vanavond, maar dat zien we vanavond wel weer.
De omgeving is zoals verwacht weer schitterend om doorheen te fietsen, maar ik kom praktisch geen kip tegen. De Santiagogangers die ik de afgelopen dagen tegenkwam liggen door mijn rustdag vermoedelijk een dag op mij voor. Ik verwacht ze morgen of anders overmorgen wel weer tegen te komen.
Na een kleine 50km stop ik even in Sainte-Maure-de-Touraine voor een snelle cola. Zoals te doen gebruikelijk staan de lokalen alweer lekker te pimpelen aan de bar. Ik vul snel mijn bidons bij, sla mijn colaatje achterover en ga weer verder. Uitrusten doen we op de fiets wel :-) Een lekker windje met een zonnetje is een erg verradelijke combinatie. Als je niet tijdig en genoeg drinkt kan het zo gebeurd zijn. Ik ben er op beducht en blijf lekker doorlurken uit mijn twee 750cc bidons. 
Het meest spannende vandaag is eigenlijk wel de grote das die ik naast de weg vindt. Aan de bloedsporen op de weg te zien zal hij wel aangereden zijn. Zonde, het is een mooi en groot dier.
Na een kilometer of 85 kom in nog door Chatellerault, maar het stadje lijkt in siesta en ik rijdt weer snel door. De laatste 18 kilometer  naar Poitier gaan langs het water en ik heb de wind lekker in de rug. Rond tweeen sta ik voor de deur van mijn hotel. Dat blijkt letterlijk in het centrum aan heT grote plein met het Hotel Ville (stadhuis) te liggen. Mooier kan je het niet hebben. Wat niet zo mooi is dat op weekenden en publieke feestdagen er pas vanaf 17.00 uur ingechecked kan worden. Dat ontdek ik pas nadat ik op het plein een welverdiende halve liter koud bier naar binnen heb geslagen.
Dat is dus een kleine drie uur wachten tot ik mijn kamer op kan. Flink balen want ik ben er wel even klaar mee voor vandaag en heb zin in een douche en een tukkie. Dat gaat dus helaas niet en ik besluit dan eerst maar de kathedraal op te zoeken voor een stempel. Die halve liter heeft er goed ingehakt en ik hoop dat ze geen alcohol controles bij de kathedraal hebben. Poitier heeft ook meerdere kerken en ik kies de 'Eglise Saint-Hillaire-le-Grand' om als eerste te bezoeken. De kerk dateert uit de 11e eeuw en ik herken aan de bogen en tongewelven de Romaanse stijl. Dit in tegenstelling tot de eerdere kerken die ik onderweg ben tegengekomen en praktisch allemaal van Gotische stijl zijn.
Ik ga weer op zoek naar iemand die me een stempeltje kan bezorgen en raak in gesprek met een andere bezoeker. Het blijkt een Belgische Santiago wandelaar die al ruim een maand onderweg is vanuit Gent. Ik blijf wat op afstand van hem staan inde hoop dat hij mijn bierwalm niet ruikt. Hij attendeert me op de stickertjes die op de Santiago tafel liggen en die bij wijze van zelfbediening in je paspoort geplakt mogen worden. Tja, zo kan het ook.
Na het kerkbezoek dood ik nog wat tijd door in het centrum rond te kijken en kom zo ook nog de andere kerk tegen. Een stempeltje vindt ik wel genoeg en ik besluit niet meer naar binnen te gaan.       
Rond 17.00 uur kan ik dan eindelijk inchecken. Ik doe nog snel even wat boodschappen o.a. after-sun lotion. Mijn armen en benen zijn lekker rood geworden en gloeien het uit.    
Onderweg naar het hotel kom ik een pasta-tentje tegen waar knetterverse pasta in alle soorten en maten te krijgen is. Dat lijkt me een uitstekende warme hap als diner en ik bestel de extra large portie. Jammie! 
 
Bij het maken van dit blog constateer ik dat de eerste 1000km er op zitten. Nog een kleine 1400 te gaan. Maar dat zijn wel kilometers met veel hoogtemeters en waarschijnlijk warme dagen. Ik moet nog even flink aan de bak dus. En dat begint morgen al. Dan staat de rit van 128km en 1145 hoogtemeters naar Angouleme op de planning. Het zal weer flink warm worden dus ik heb al besloten vroeg te vertrekken.
 
Tot morgen!
 
Dag afstand: 118km
Tot nu toe gereden: 1020km
Nog te gaan: 1395km
 
 
 
 

0 reacties: