zaterdag 14 mei 2016

SdC Dag 22: Pamplona - Logroño

Gisteravond bleek toch nog gezelliger te worden dan ik had gedacht. Ik liep door het stadscentrum van Pamplona op zoek naar een beetje betaalbaar diner. Bij een tapas bar was een pelgrims menu voor 9,- euro in de aanbieding. Die kon ik niet laten lopen. Toen ik aan de bar aangeschoven was bleek er een Taiwanese pelgrim dame naast me te zitten die net terug uit Santiago de Compostella was komen lopen. Ze bleek zelfs goed engels te praten dus binnen de kortste keren zaten we gezellig te babbelen. 
Niet veel later schoven er twee Nederlanders aan bij de bar en toen we in gesprek raakten bleken we in hetzelfde hotel te zitten. Het waren ook fiets pelgrims en moesten ook nodig hun vochtvoorraad aanvullen :-). Het werd een gezellige boel en meerdere Cerveza's later besloten we er een punt achter te zetten en weer terug naar het hotel te gaan.
Er is niet veel ruimte in het city hotel waar ik verblijf, dus stallen ze de fietsen gewoon achter de bar. :-).

Omdat ik 12,50 euro een beetje te gortig vond voor een ontbijtje besloot ik om vanochtend een broodje op de kamer te eten. Ging prima met een bakkie oploskoffie er bij (zit standaard in mijn bepakking sinds het begin van de tocht).  Rond 8.15 uur was de fiets weer ingepakt en was ik klaar om te gaan. Als ik mijn telefoon aanzet  verrast Strava me door de rit van gisteren alsnog gevonden en gerepareerd te hebben. Ik sla hem snel op nu ik nog in het wifi bereik van het hotel ben. De gegevens vindt je hierrrrrr...

Vanuit Pamplona ga ik eerst zuidwaarts. Daar zitten een paar leuke klimmen in als opwarmer. Daarna gaat het westwaarts en heel geleidelijk bergafwaarts naar Puente la Reina. Door die geleidelijke afdaling is het gemakkelijk er een gangetje tegen de 30km/uur in te houden. Het lijkt wel een soort trapondersteuning :-)
In Puente la Reina komen meerdere pelgrimsroutes samen om vervolgens richting Santiago de Compostela te gaan.

En dan is daar natuurlijk de schitterende brug over de Rio Arga. Maar ik doe nog eerst even wat boodschapjes bij de locale Supermercado voor ik aan de fotoshoot op de brug begin.
Als ik bij de brug aankom staan er een aantal Spanjaarden op mountainbikes waarvan een zijn MTB op de rand van de brug heeft gezet. Op de andere brug een 50 meter verder staat een kameraad het groepje te fotograferen. Ik ben benieuwd naar het resultaat :-).
Een aardige Duitse wandelaar bied spontaan aan om me even op de foto te zetten. An offer you can't refuse. 
Na de nodige fotos gemaakt te hebben ga ik weer verder. De volgende stop is in het plaatsje Estella. Hier is een mooi kerkje waar ik een stempel haal. 


Na Estella is het nog 50km. Het blijft op en af gaan. Maar de benen zijn na de rustdag nog prima, dus ik ga lekker door. Onderweg komt een Duitse fiets pelgrim me tegemoet. We kletsen even wat en verteld dat hij in Farao, Portugal begonnen is. Vervolgens is hij naar Santiago de Compestela gefietst en nu is hij onderweg naar huis in Munchen. Een beste rit, maar wel leuk dat je thuis finished. Hij verteld dat er een Nederlands stel een paar kilometer voor me fietst. 
Niet veel later fiets ik ze inderdaad achterop. Ze zijn in Tours begonnen. Het eerste gedeelte hadden ze al een keer gefietst. Ook hier weer even bijpraten en vervolgens ga ik weer verder. Het landschap is schitterend en ik stop nog verschillende keren om foto's te maken.

Ik ben ondertussen de Rioja wijnstreek ingefietst waarvan Longroño het middelpunt is. Vanavond zal ik nog even een paar wijntjes gaan proberen. 
Zal ik hem er even doorheen jassen? De fiets kan wel een wasbeurt gebruiken.
Diegene die zijn schoen verloren is kan zich bij mij melden. Ik weet waar hij staat :-)

Oppassen voor de Tores!
Camino graffity.

Rond 14.30 uur kom in Logroño aan. Mijn pension ligt midden in het centrum. De Carrefour is om de hoek en de eettentjes pal om de hoek. Een ideale plek voor een fiets pelgrim. Morgen staat de rit naar Belorado op het programma. 92 kilometer, maar nog steeds met de nodige heuvels.

Hasta mañana!

De Strava gegevens zijn hier te vinden.

Dag afstand: 101km 
Tot nu toe gereden: 1728km
Nog te gaan: 693km

0 reacties: