maandag 16 mei 2016

SdC Dag 24: Belorado - Burgos

Zoals aangekondigd vandaag een kort ritje naar Burgos. Ik doe het vanochtend weer rustig aan. Uitgebreid ontbijten, nog even wat aan de fiets prutsen (ketting schoonmaken) en dan de boel weer inpakken.  
 
 Het was me gisteren ook al opgevallen dat ik mijn reserve buitenband kwijt ben. Die had ik bovenop de zadeltas onder het bagage elastiek zitten, maar ben ik ergens onderweg verloren. Het voordeel van veel foto's van je fiets maken onderweg is dat ik dus kan nagaan wanneer de buitenband nog op de zadeltas zat en wanneer niet meer. Dus even door mijn foto's gespit en daaruit concludeer ik dat ik hem ergens in St.Jean Piede de Port ben kwijtgeraakt. Ik vermoed dat hij nog in het schuurtje van Gite Izaxulo ligt waar mijn fiets gestald stond :-). Gelukkig zijn de banden nog steeds dik in orde dus zal ik de reserveband niet nodig zijn. 
Ik werd door verschilende mensen geattendeerd op de vermissing van een Limburgse vrouw die vanuit St.Jean Piede de Port wandelend vertrokken was om de Camino te gaan lopen. De eeste etappe gaat dan naar Roncevalles bovenin de Pyreneen en ergens onderweg daar naartoe is ze daar nu vermist. Aanvankelijk heb ik het gelezen maar er verder niet zo bij stil gestaan. Maar toen ik vanochtend het krantenartikel nog eens goed las en de bijbehorende foto eens goed bekeek denk ik dat ik haar nog op 11 mei s-ochtends (dag 19) aan het ontbijt in Dax gesproken heb. Wel een rare boel. Ik hoop dat ze veilig en wel nog teruggevonden wordt.  
 
Als ik vanochtend bij de kerk van Belorado langs rijdt valt het gme op dat er meerdere ooievaarsnesten in de kerktoren zitten met daarop broedende ooievaars. Wellicht moet de gemeente Den Haag maar overwegen om met Belorado banden als zustergemeente aan te leggen. :-). Bij de kerk staat ook een oudere Engelse dame met haar fiets met fietstassen. Ze verteld me dat ze het eerste gedeelte van St.Jean Pied de port tot aan Logroño gelopen heeft maar dat toen haar voeten niet meer wilden. Toen heeft ze een fiets gehuurd en nu fietst ze de rest van de route. Maar dat doet ze dus net als de Spanjaarden op hun MTB's over het onverharde wandelpad. Een oude oma als ruige mountainbiker zeg maar. Best wel stoer :-).
Onderweg kom ik dit dode vosje langs de weg tegen. Zo te zien heeft hij nog een klein muisje in zijn bek die hij klaarblijkelijk gevangen had. Vos vangt muis, auto vangt vos...:-(
In de eerste twintig kilometer vanuit Belorado zitten een paar leuke klimmetjes en ik doe het lekker rust aan. Het is een soort van herstelritje en zelfs als ik nog erg langzaam rijdt ben ik nog ruimschoots op tijd in Burgos om 's-middags de stad te verkennen. Ik heb er een heerlijk zonnetje bij alhoewel het nog wel wat fris is af en toe. Maar de verwachtingen zijn dat dat de komende dagen alleen maar beter wordt. 

De fietsroute neemt een andere weg als de wandelaars en pas na 30km kruisen de routes elkaar weer bij het klooster in San Juan de Ortega. Bij het klooster is een bar met terras en het is er gezellig druk met wandelaars die daar even een rustpauze nemen. Ik neem ook alle tijd om een bak koffie te drinken en het kerkje te bezoeken. Helaas hebben ze geen stempel voorhanden :-).

Na een half uurtje ga ik weer verder. De route gaat voor een groot deel langs een drukke autoweg. Maar ik heb de wind in de rug en de weg loopt af richting Burgos en ik haal met gemak 35 km/uur op dit stuk. In het laatste stukje zit nog een venijnig kuitenbijtertje van een procent of 13. Maar dan fiets ik al snel Burgos binnen. 

Het is inmiddels schitterend weer en de stad is prachtig met de machtige kathedraal die al vanaf ver boven alles uitsteekt. Mijn hostel waar ik overnacht zit op een top locatie. Om de hoek van het grote plein voor de kathedraal. Het is super gezellig met allerlei eettentjes en pelgrims die in de stad overal aanwezig zijn. Op het plein schuif ik bij een andere fietser aan de tafel en hij verteld dat hij de route van El Cid rijdt. Hij is begonnen in Madrid en zojuist gefinished. El Cid is trouwens de held van Burgos en zijn graftombe is in de Kathedraal te vinden ontdek ik later. 
De straat van mijn hotel. Gezelligheid troef!
De kamer in mijn hostel ik ook helemaal leuk en na geinstalleerd te zijn bezoek ik de kathedraal. Pelgrims krijgen op vertoon van hun paspoort korting op de toegangsprijs (3,50 euro ipv 8,50). De rijkdommen in de Kathedraal zijn overweldigend. Wat is dat een verschrikkelijke egotrip geweest van de toenmalige kerk bestuurders die opdracht hebben gegeven voor de bouw voor al die megalomane kapellen met schitterende inrichtingen. Klaarblijkelijk wilde de een niet onderdoen voor de ander en moest het telkens fraaier. Dat heeft overigens wel geresulteerd in de schitterende kathedraal zoals hij er nu staat, maar de drijfveren hebben volgens mij weinig van doen met de boetedoening en nederigheid die van de pelgrims verwacht werd.
Als ik de kathedraal uitloop zie ik een aantal pelgrims die met hun bepakte ezels voorbij komen. Helemaal leuk. 
Ondertussen heb ik flink honger gekregen dus duik ik een van de vele restaurants in voor een plate met kip, patat en salade. Het geheel wegspoelend met een halve liter Amstel Cerveza. 
 
Ik wil de komende dagen geen rustdag meer nemen omdat ik die dagen te lang vindt. Daarbij wil ik proberen om nog in Leon te overnachten zodat ik voldoende tijd heb om daar de kathedraal ook nog te kunnen zien. Daarom heb ik gisteren besloten mijn vaste fietsschema los te laten en de komende dagen per dag te bepalen welke afstand ik ga fietsen. Er is ruim voldoende accomodatie beschikbaar dus al mijn aanstaande reserveringen heb ik ook geannuleerd. Voor morgen heb ik een accomodatie op een kilometer of 80 van Burgos gereserveerd en de dag daarop hoop ik in Leon te kunnen overnachten.

Hasta Manaña!

P.s. De wifi verbinding in het hotel is helemaal prut dus de foto's upload ik op een later tijdstip.

De Strava dag gegevens zijn hier te vinden.

Dag afstand: 65km
Tot nu toe gereden: 1887km
Nog te gaan: 536km

2 reacties:

San Xacobeo zei

In León overnachten zal wel lukken. De stad heeft overigens veel meer in huis dan alleen de kathedraal. Die kathedralen waren in de tijd dat ze gebouwd zijn niet alleen een godshuis maar dienden ook ter meerdere eer en glorie van de stad en van het koninkrijk waar de stad de hoofdstad van was. León was eeuwenlang een zelfstandig koninkrijk en vocht de nodige oorlogen uit met haar buren. Bijv. het koninkrijk Castilië waar Burgos de hoofdstad van was. En in de onderlinge rivaliteit (die er nú nog is) ging het dus er ook om wie de mooiste en grootste kerk had. Zoiets als de vete Rotterdam/Amsterdam (of Rotterdam/Den Haag) die nu via voetbal wordt uitgevochten. Bovendien waren in die tijden (10e, 11e eeuw) kerk en staat twee handen op één buik. Zouden die tijden nu nog heersen, dan zou Ahmed Aboutaleb in Rotterdam, samen met de plaatselijke imam, de grootste en mooiste moskee van Nederland hebben laten bouwen. Nu willen ze daar een mooier voetbalstadion dan in Amsterdam.

De koningen en koninginnen van León liggen in het Panthéon de los Reyes, een bezoek meer dan waard. Het ligt direct naast de kerk San Isidoro. Die prachtig is gerestaureerd. En van alles heeft meegemaakt. Zo is deze kerk ooit door de islamieten gebruikt en de Fransen hebben er hun paarden gestald. Rond het begin van de jaartelling was León een Romeinse legerplaats. Castra Legionis. Verder is er het Parador San Marcos en de aangrenzende kerk-met-museum aan een groot plein, wat uit het centrum. En er is nog veel meer moois en vooral lekkers. Misschien krijg je wel spijt dat je geen dagje-León in je planning hebt opgenomen.

Na León begint het laatste deel van de Camino. Nog twee colletjes met twee spectaculaire afdalingen en wat heuveltjes en je bent in Santiago. Geniet dus nog even; het feest is voorbij voor je er erg in hebt.

Buen Camino

PS: was er nou echt geen enkel ander bier te krijgen dan alleen Amstel, het H-merk niet meegeteld. :-)

Unknown zei

Hoi Johan, verstandig om je schema een beetje te laten varen. Je zit dus al helemaal in je "vakantie modus" . Je hebt me echt een beetje aangestoken hoor. Heb zojuist ook een pelgrimspas besteld 😉. Overgeens als je landurig fietst heb je snel een zout en vocht te kort. Hier kun je je ook moe van voelen. Dus.... naast die cerveza een grote zak chips of zoute noten. Veel fiets plezier weer morgen . Groetjes