zaterdag 9 april 2011

Veenendaal-Veenendaal 2011

Mijn eerste hoogtemeters van 2011
De eerste toertocht van het jaar met hoogtemeters. Nog niet zo veel (1000hm), maar toch genoeg om je uit je langeafstands ritme te halen. Bij een klimtocht kan je niet meer één vaste versnelling steken en de hele tour in één tempo afdraaien zoals tot nu toe het geval is geweest. Ik herinnerde me nog van vakantie in Limburg vorig jaar (mijn eerste toertocht jaar) dat ik daar wel even aan heb moeten wennen.  Ik was dus erg benieuwd hoe ik het klimmen dit jaar zou ervaren na ruim een jaar extra fiets ervaring en training.

De Toer
Om 06.30 uur ging de wekker. Opstaan, aankleden en in de auto. Uiteraard had ik alle voorbereidingen gisteravond al getroffen, zodat ik lekker snel op weg was. Den Haag Veenendaal is maar een uurtje met de auto rijden dus rond achten was ik al in de buurt van Veenendaal. Onderweg op de snelweg zie je al, ter verhoging van de feestpret, meerdere auto's met fietsen achterop. In Veenendaal aangekomen was het even een drukte om iedereen in goede banen naar een parkeerplaats te leiden, maar de organisatie had het prima georganiseerd!
Een gezellig drukte op de parkeerplaats
De laatste voorbereidingen voor vertrek. Het stalen ros staat al weer te popelen...
De start
Omdat ik vooringeschreven had, was het een kwestie van mijn barcode laten scannen en gelijk vertrekken. Ik was vandaag alleen dus ben ik gelijk maar op zoek gegaan naar een groep met een mooi tempo. Ik wilde, in tegenstelling tot afgelopen weekend, een beetje rustig aan beginnen omdat ik nog niet helemaal zeker was hoe de eerste hoogtemeters van dit jaar me gingen bevallen. Het vinden van een groep viel eigenlijk best nog wel tegen, want de rijders die rond dit tijdstip starten waren na de start eigenlijk vrij snel "opgelost" op de route.  Het eerste gedeelte van de tour, tot aan de rustplaats op 56km, ging met een matig tempo, een beetje springerig van groepje naar groepje. 
Klaar voor de start......
Ongeluk
Na een bakje koffie op de eerste rustplaats snel maar weer op de fiets gesprongen. Nu was het gelukkig wat drukker met de rijders en al snel had ik een mooie groep gevonden. Ik begon ondertussen ook lekker warm te draaien en dus gingen de klimmetjes prima. Nog wel even schrikken als ik vlak voor mijn ogen een deelnemer bovenop een auto van rechts zie knallen. Die had hij klaarblijkelijk over het hoofd gezien. Op het eerste gezicht leek de schade (op een aantal bloederige schaafplekken na) mee te vallen. Geen idee overigens hoe het is afgelopen, want ik ben (met de groep) gelijk doorgefietst aangezien er al eerste hulp ter plaatse was.

Ad-hoc fietsmaatje
Ergens op de Zijpenberg raakte ik aan de praat met een andere fietser (blijkt ook Johan te heten). Het blijkt dat hij dezelfde voorliefde voor gadgets (Garmin) en wetenswaardigheden over bewegingsleer te hebben, dus genoeg stof om over te praten. Door dat praten gaat de tijd lekker snel en ook het tempo ligt lekker constant rond de 30km/uur.
De organiserende club.
Intrigerende naam eigenlijk wel. Welke Vallei wordt eigenlijk bedoeld?
Tot slot
En voor je het weet fiets je alweer de laatste kilometers richting Veenendaal. Nog wel even lekker racen, want de mannen ruiken de stal..:-)  Terug kijkend concludeer ik dat:
  • het een prachtig mooie dag was, met name door het zonnige weer
  • het met de (klim-)conditie wel goed zit
  • de organisatie een mooie tocht heeft neergezet. Chapeau!
Het is een gave om altijd met een raar gezicht op de foto te komen..:-)
Lekker op dreef
Ik begin trouwens de afgelopen weken lekker op dreef te komen met het trainingsschema.
Nadat ik gestopt ben met spinning, halverwege maart, heb ik lekker veel (probleemloze) kilometers kunnen draaien. Het zit dus, tot nu toe, wel goed met de training op weg naar het hoofddoel van dit jaar.
Trainingskilometers van de afgelopen 3 weken.

Racefiets1804 km (22x)
Cross-hybride432 km (7x)
Spinning11:53 uur (9x)
Cross-trainer1:00 uur (1x)

9 reacties:

Martin Kool zei

Mooie foto Johan! :-) Je bent trouwens lekker fanatiek bezig. Al veel km's op de teller.

Johan Barelds zei

Ha Martin! Ja, reuze charmant die foto. Het lijkt wel of ik net bij de tandarts vandaag kom met mijn halve b#k nog verdoofd..:-)

Ronald van Schaik zei

Niks teveel gezegd op twitter Johan, een kop als een vergiet Haha.. Mooie tocht hoor!

Johan Barelds zei

@Ronald: ik kan het helaas niet anders dan met je en mezelf eens zijn...:-)

Unknown zei

Johan,

Heel mooi verslag.
Wij hadden hier in Eindhoven de voorjaarstocht.
Ook fantastisch mooi weer.

Johan Barelds zei

@Gerrit: Bedankt! Ik heb snel even gegoogled op de voorjaarstocht en het lijkt me een prachtige tocht. Wellicht iets voor mijn programma van volgend jaar? ..:-)

Frans zei

Hoi Johan,

Ziet er goed uit hoor, mooi gemiddelde ook over zo'n parcours. Pas maar op dat je vorm niet te vroeg piekt... Ikzelf heb vorige week de Ronde van Vlaanderen gedaan, ben nu in één klap helemaal verslaafd aan cyclo's!

Johan Barelds zei

@Frans: Dank je Frans! Die verslaving, daar weet ik onderhand alles van..:-) Ronde van Vlaanderen lijkt me trouwens ook geweldig. Enige wat me daar nog van weerhoudt zijn de kasseien. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat wel leuk ga vinden.

Wielerblog zei

Hee Johan,

Leuk verslag en dito blog. Mooi en overzichtelijk. Bedankt ook voor jouw leuke reacties op mijn blog.

Groet, Rob