zondag 14 augustus 2011

Nat Zeeland

De zomervakantie is voorbij en het fiets seizoen begint voorzichtig aan haar eindspurt. Voor dit weekend kon ik geen geschikte toertocht van +/- 150km meer vinden die nog een beetje aan te rijden was vanuit Den Haag. En omdat we praktisch alle fietsroutes rondom Den Haag grijs gereden hebben besloten zwager Cees en ik uit te wijken naar het zonnige zuiden van Zeeland..:-)

Om 07.00 uur waren we met de auto onderweg richting Bergen op Zoom. Ik heb een Garmin route uitgezet die begint vanaf de Oesterdam bij Bergen op Zoom.  De route gaat vervolgens via Tholen en Schouwen Duiveland om via Middelburg en Goes weer terug bij de auto uit te komen. Een kleine 150km.

Onderweg op de snelweg begint het al gelijk met regenen terwijl buienradar toch echt had beloofd dat dat pas 's-middags op zijn vroegst zou gebeuren. Maar we weten waar we aan begonnen zijn en rijden stug door richting het zuiden. Tot onze grote vreugde klaart het bij Dinteloord ineens op en zien we zowaar een stukje blauwe lucht.

We parkeren de auto bij Middenhof in de buurt van Bergen op Zoom en stappen op richting de Oesterdam. We hebben gelijk de wind in de rug en dat blijft zo tot de Grevelingendam. De route over de Grevelingendam komt bekend voor, die hebben we ook recent nog "be-fietst". Maar dit keer zakken we verder af naar het zuiden richting de stormvloedkering.
De sluis bij Bruinisse
We hebben er al 70km op zitten en het is zowaar nog steeds droog. Maar vlak voordat we bij de stormvloedkering zijn is het voorbij met ons geluk. Het begint goed te regenen en de tocht over de kering wordt er één vol met heroïek van harde wind tegen en striemende regen. We zijn 15km lang in strijd met de elementen. Wel jammer, ik had hier graag met droog weer overheen gefietst. Er is hier zoveel te zien.
Middelburg: Kees bestudeerd zijn verregende routekaartje.
Verdwaald in Middelburg
Als we bij Middelburg aankomen is het even gestopt met regenen. We stoppen om de benen en rug te strekken na die pittige tocht over de stormvloedkering. Er is markt en het is gezellig druk in Middelburg. Nou heeft mijn Garmin altijd wat moeite met steden in combinatie met veel keren en draaien. Hij kan dan niet snel genoeg de route op het scherm tekenen. Dat gebeurde ook nu weer en voor we het wisten waren we de route kwijt. Ik dacht heel even dat ik de route weer gevonden had, totdat Cees heel droog constateerde dat we weer bij hetzelfde punt uitgekomen waren als waar we Middelburg ingereden waren. Oeps!

Lek
Na een 2e poging komen we wel aan de juiste kant Middelburg uit en gaan we richting Arnemuiden. Vlak voor Arnemuiden rijdt ik lek. Een beetje genant, want na Cees zijn lekke band tijdens onze Sneekweek tocht  had ik enorm lopen beren over mijn Continental 4 Season bandjes, en dat ik nog maar één keer lek gereden was dit jaar. Tot stalkens toe heb ik vervolgens Cees lopen adviseren om ze ook aan te schaffen. En dan rijdt je gelijk de eerstvolgende toertocht zelf lek. Een schrale troost was dat er een behoorlijke staalsplinter in de band zat waarvoor ik zelfs mijn bandenlichter nodig had om hem eruit te kunnen krijgen. Daar is zelfs geen Continental 4 Seasons superband tegen bestand.

Arnemuiden
Bij doorkomst in Arnemuiden herinneren Cees en ik zich ineens allebei de hit "als de klok van Arnemuiden". Voor de liefhebbers: volg de link (gevolgen geheel voor eigen risico). Voorbij Arnemuiden volgen we op advies van Ronald van Schaik de Jonker Fransweg en pakken we nog even de "Coté du Quarles" mee. "Een voor Zeeuwse begrippen lekkere kuitenbijter". Het is een spoowegviaduct en die knallen we vol naar boven. Lekker!

Helaas is het ondertussen ook weer begonnen met regenen en vanaf dat moment is het geen moment meer droog tot aan de auto. De Garmin krijgt nog wat kuren en bij 's-Heer Arendskerke besluiten we om maar gewoon de fietsbordjes richting Bergen op Zoom te volgen ipv de Garmin. Als we door Goes heen zijn komen we weer op de Garmin route terecht. Compleet zeiknat komen we weer bij de auto terug. En tocht met pittige ingredienten:  tegenwind, regen, lekke band, verdwalen. Kortom: gewoon leuk! ..:-)


Racefiets
6551 km (72x)
249:55 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
7138 km

1 reacties:

Ronald van Schaik zei

Ik vervloek de Stormvloedkering en Oesterdam(en Zeelandbrug)wel eens maar aan de andere kant vind ik de strijd met de elementen altijd weer een kick, prima voor uithouding te kweken! En schaam je niet, binnenstad van Middelburg snap ik ook nog steeds niet! Ik rij meestal via Veere. Op naar de volgende duurtraining Johan!