maandag 24 oktober 2011

Garmin Edge 800.

Vandaag was de 'maiden trip' van mijn fonkelnieuwe Garmin Edge 800. Van mijn 'oude' Garmin (de Edge 500) was tijdens mijn crash vorig weekend het voetje van de bajonetsluiting afgebroken. Hij is nog te gebruiken, maar alleen door hem met de meegeleverde reserve rubbers vast te knopen op zijn houder. Niet echt ideaal, dus was het tijd voor een nieuwe.
De Garmin Edge 800

Mijn achterwiel was vandaag bij de fietsenmaker. Er zat na een aantal pittige vossenritten een kleine slag in en moest dus weer even uitgebalanceerd worden. Om die reden reed ik vandaag met mijn reserve achterwiel waar geen snelheidssensor aan het wiel bevestigd was. Nadat ik mijn nieuw Garmin opstarte herkende hij gelijk mijn hartslagmeter en de "GSC 10" die voor de registratie van de cadans van de pedalen en de snelheid via de snelheidssensor van het achterwiel verantwoordelijk is. Omdat de snelheidssensor niet in het wiel aanwezig was werd er een snelheid van 0 (nul) geregistreerd tijdens het rijden. Merkwaardig genoeg werd de snelheidregistratie vervolgens niet overgenomen door de GPS. Uitzetten van de "GSC 10" was de enige optie om weer netjes de snelheid via de GPS geregistreerd te krijgen.

Voor de rest geen klachten over het apparaat. Het werkt grotendeel op dezelfde manier als mijn Edge 500. Het belangrijkste verschil is dat er met de Edge 800 "echt" genavigeerd kan worden (net zoals je TomTom). Dat gaan we in een volgend ritje maar eens testen.

UPDATE:  Zojuist heb ik een erg leuke site ontdekt waar je maps voor je Garmin kan downloaden die gebaseerd zijn op OpenStreetMap.



Racefiets
9060 km (103x)
343:51 uur
Cross-hybride
695 km (12x)
29:43 uur
Totaal
9755 km

8 reacties:

Martin Kool zei

Goed excuus voor een nieuw speeltje. Ik ben ook al een tijdje bezig om m'n 705 te laten crashen maar dat ding is zo oersterk ..... ;-)
Je hebt volgens mij een perfecte aankoop gedaan. Super handig. Heb het net weer ervaren op Mallorca. Alle routes er thuis in gezet. Nooit meer verdwalen.

Johan Barelds zei

Klinkt goed! Ben erg benieuwd naar je navigatie ervaring met het ding: navigeer je er echt mee of volg je gewoon de geprogrammeerde route met een map als achtergrond? Dat deed ik nl. met mijn Edge 500 ook. Alleen de map op de achtergrond ontbrak daar.

Theo zei

Deksels mooi apparaatje! Kunnen we zo in Amersfoort mee uit de voeten :)

Ronald van Schaik zei

Prima aankoop, krijg je geen spijt van! Topspeeltje!

Bully & Bataaf zei

Mooi man!
Maar ehh...is de Goedheiligman bij jullie al geland?? ;-)

Veel plezier met The Edge maar dat komt zeker goed.

Johan Barelds zei

@B&A: De goedheiligman gaat helemaal met zijn tijd mee en heeft tegenwoordig een webshop die het hele jaar kadootjes levert..:-)

@Theo & Ronald: Ik ben bovendien ook erg blij met de site die ik gevonden heb voor (gratis) OSM maps: http://sites.google.com/site/openfietsmap/ Ik hoop deze week te gaan navigeren obv deze maps. Zal de uitkomst via mijn blog laten weten!

Martin zei

Mooi spul zo'n Garmin. Maar waarom staan altijd de waarden in miles en feed? Bewust zo gedaan, of is dat niet anders in te stellen?

Johan Barelds zei

@Martin: Da's de default waarde. Als je inlogged verandert het naar datgene wat je in je configuratie hebt staan. Je kunt ook naar metrisch veranderen door in het detailoverzicht rechtsboven "Weergeven in Metrisch" aan te kiezen.