zondag 23 oktober 2011

Oerdrift..

Vanochtend de 4e vossenrit van dit seizoen. Na mijn dramatische scores van afgelopen 2 weken is het nu wel weer eens tijd om wat punten te pakken. Hoe dat zou moeten daar heb ik de afgelopen week eens goed over nagedacht en het strijdplan voor vandaag is eigenlijk reuze simpel:

  • niet voordurend meer in de kop te rijden, maar iets achter de koplopers blijven hangen, 
  • meer focus op de pijlen in plaats van alleen maar hard proberen te rijden
  • ennuhhh....niet vallen...:-)
Na mijn dramatische scores van de afgelopen
2 weekenden ben ik inmiddels naar de 9e plaats afgezakt.
Waar is Cees nou?
Samen met buurman Niels komen we rond 9.30 uur bij Velo aan. Zwager Cees zou er ook rond dit tijdstip moeten zijn, maar die is in geen velden of wegen te bekennen. Het zal toch niks met de live uitzendingen Ajax-Feijenoord te maken hebben? Bij nabellen achteraf bleek mijn 'bon-ton-frere" zich verslapen te hebben. Da's jammer Cees, wéér geen punten dit weekend. Niels wrijft zich gniffelend in de handen: weer 5 punten op Cees uitgelopen. Dat is snel verdiend!

Und loss geht es!
Rond tienen klinkt de, inmiddels vertrouwde, bel en niet veel later jakkert er weer een heel peloton idioten het parkeerterrein bij Velo af, op jacht naar de Vos. Ik zit gelijk weer voorin, maar blijf er wel op letten dat ik niet helemaal op kop ga rijden. Desondanks mist de groep waar ik in rijdt in Delft een pijl en rijdt een kilometer te ver door. Tegen de tijd dat we weer terug zijn bij de juiste afslag, is er een groepje concurrenten dat de leiding al heeft overgenomen. Ondanks het hoge tempo dat we aanhouden halen we dit groepje niet meer terug. Pas aan het einde bij de vos, blijkt dat het trouwens niet veel gescheeld heeft, we arriveren praktisch gelijktijdig.

Oerdrift
Ik ben er zo onderhand wel achter dat het fenomeen vossenrit het beste en het slechtste in de mens boven brengt. Door de adrenaline fietst iedereen op de toppen van zijn kunnen en is daardoor extra scherp op pijlen en aanwijzingen. Tot zover het goede. Maar wat is dan het slechtste zul u zich wellicht afvragen? Tijdens de rit vandaag heb ik twee situaties meegemaakt die aardig in de buurt kwamen. Ik denk dat het iets te maken heeft met de oerdrift die dit spelletje klaarblijkelijk in de mens losmaakt:

Trapgevecht
In Delft voerde de route ons via een trap omhoog een viaduct op. De trap was smal en iedereen wilde uiteraard zo snel mogelijk boven zijn. Het resultaat was een gedrang van jewelste. Volwassen mensen die elkaar,vóór en óp de trap, bijna letterlijk de tent uitvechten. Enkele eeuwen beschaving worden hier in luttele seconden door het toilet getrokken. Als je kinderen je als volwassene in zon compromitterende situatie zien, dan hoef je nooit meer bij ze aan te komen dat ze beleefd tegen andere mensen moet zijn..:-).

Gekkenhuis bij de Vos
De tweede situatie deed zich voor bij aankomst bij de Vos. De rijders van Groep I waren net voor ons gearriveerd en er waren een man of 50, in een straal van 100 meter, als dwazen aan het rondrennen op zoek naar de Vos. Ik had mijn fiets tegen een hek gezet en wilde me juist in het gedruis storten toen ik aan mijn rechterkant een hoop drukte ontwaarde. Klaarblijkelijk was de Vos ergens in de bosjes gevonden. Ik bedacht me geen moment en trok op mijn wielerschoenen een sprint richting de betreffende bosjes.

Helaas was ik niet de enige met dit lumineuze idee. Alle rijders om me heen begonnen als idioten naar de plek des onheils te sprinten. Het gevolg laat zich raden: een scrimmage van een man of 50 waar een professionele rugby ploeg jaloers op zou zijn.  Volwassen mannen storten zich als volleerde rugby spelers in een kluwen van armen en benen met daaronder ergens een Vos. Een compleet gekkenhuis. Tot op het moment van schrijven weet ik nog steeds niet hoe ik er in geslaagd ben om mijn munt in het smalle gleufje van de Vos te wurmen. Sterker nog: ik heb de Vos helemaal niet gezien. Het enige wat ik zeker weet is dat ik er geen euro in gegooid heb..:-)

Het resultaat
Wat het resultaat van vandaag geweest is? Geen idee. Met 50 man opeengepakt boven op een Vos is het onmogelijk te zeggen als hoeveelste je munt in het ding beland is. Het blijft dus nog even spannend tot de uitslag, ergens begin deze week, bekend wordt. I'l keep u posted. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat ik weer enorm genoten heb vandaag. Eigenlijk toch best wel lekker die oerdrift...:-)


Racefiets
8990 km (102x)
341:17 uur
Cross-hybride
695 km (12x)
29:43 uur
Totaal
9685 km

0 reacties: