vrijdag 3 februari 2012

Mavic CXP 33 wielset

Afgelopen week heeft mijn Bulls racefiets een winterbeurt gehad. Tijdens deze beurt kwam een scheurtje in de achtervelg aan het licht waardoor het achterwiel niet meer goed gespannen kon worden. Gevolg: een achterwiel dat niet meer recht te krijgen is; geen acceptabele situatie bij de start van het nieuwe seizoen.

Mavic Aksium
Ik ben voor dit verhaaltje even snel in mijn blog historie gedoken en mijn Mavic Aksium wielen dateerden al weer van 25- juni 2010 (http://johansdoel.blogspot.com/2010/06/spaak-kaputt-2-stukkies-55-kilometer.html). Waar blijft de tijd..:-). Volgens mijn Garmin connect rapportage hebben ze er dan 13.211 kilometer op zitten. En dat is dan in zomer en winter, inclusief vossenritten, ze hebben het flink voor de kiezen gehad. Ik ben namelijk niet erg zuinig op mijn materiaal. Terugkijkend moet ik constateren dat ze me prima zijn bevallen: nooit ene keer spaakbreuk gehad, alleen de laatste maanden moesten ze wel regelmatig rechtgetrokken worden. Toch wil ik graag nog wat meer robuustere wielen hebben. En zodoende ben ik uitgekomen op het fenomeen handgespaakte wielen.

Mavic CXP 33
Die moderne wieltjes met praktisch geen spaken zijn bij mij al bij voorbaat verdacht. Ik houdt wel van een setje oerdegelijke normaal gespaakte wielen. Die trekken niet gelijk krom als je al uberhaupt eens een spaakbreuk krijgt, zodat je accuut moet stoppen met fietsen. Nadeel is wel dat degelijke wielen wat zwaarder zijn. Na veel research heb ik, via het internet, bij Rose Versand uiteindelijk het volgende setje besteld:
Mavic CXP 33 - handgespaakte wielset
http://www.rose.nl/artikel/racewielset-28700-c-399439/aid:399441
Velg: Mavic CPX 33 (36 spaaks, zwart)
Naven: Shimano Ultegra 6700
Spaken: DT Competition, zwart
Nippels: DT Prolock (messing, zwart)
Prijs: 281,- euro per set.

Het hele setje weegt wel 2120 gram heb ik berekend. Redelijk zwaar als je het afzet tegen de 1850 gram van mijn huidige Mavic Aksiums. Maar dat is niet zo verwonderlijk: er zitten bijna het dubbele aantal spaken in (36 tegen 20 in mijn huidige wielen). 36 spaken is (voor mijn gewicht) een redelijke overkill; met 32 spaken had het ook prima gekund, maar ik wil een wiel waar ik letterlijk mee kan crossen (vossenritten). En dat kun je met dit wiel zeker.

De spaken zijn van het type 'normaal rond' in tegenstelling tot mijn huidige 'Aero' spaken. Het hogere gewicht van de wielen in combinatie met een iets mindere aerodynamica gaat er dus voor zorgen dat mijn gemiddelde rondetijden dit jaar iets lager gaan liggen. Bij deze heb ik me dus daarvoor ingedekt..:-)

De wielen worden momenteel gebouwd en over ~2 weken verwacht ik ze geleverd te krijgen.
To be continued.....

0 reacties: