donderdag 21 januari 2010

Bedenkingen.....

Had gisteren toch nog veel bedenkingen over de Hernia operatie.
De Proef van Laseque (http://nl.wikipedia.org/wiki/Proef_van_Laségue) die Boelen bij mij uit heeft gevoerd had volgens mij een "false positive" zoals in dit artikel ook beschreven is.
Ik ben niet zo lenig en de pijn bij het "Straight Leg Rising" kwam meer voort uit spierspanning van de Hamstrings, dan het opspannen van de beknelde zenuw (radiculaire pijn).

En na ook nog het artikel http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M55_std.htm bestudeerd te hebben sloeg de twijfel helemaal toe.
Hierin wordt gezegd dat de indicatie voor een operatie 1. neurale uitval én 2. compressie van de zenuw moet zijn (aan te tonen door Proef van Laseque).
Aangezien de laatste bij mij niet meer positief is, is het dan nog wel zinvol te opereren?
De zenuwwortel lijkt immers niet meer bekneld te zitten.

Nogmaals met Boelen gebeld en afgesproken dat ik de maandagochtend voor vertrek naar Keulen eerst hem nog zie om de situatie te bekijken / bespreken. Mag om 08.15 uur bij hem langs komen....
Op het werk nog maar niet verteld dat het wellicht ook nog niet doorgaat.

Thuis situatie aan Carla verteld (die er al helemaal op ingesteld was om naar Keulen te gaan) en die vondt dat ik maar aan het twijfelen was (weet je nou eigenlijk zelf wel wat je wil?).
Heb gezegd dat ik op goede gronden een doorverwijzing voor een operatie wil.
Ik loopt nl. ook nog het risico dat Drs. Patrick Simons in Keulen me alsnog afwijst als ter plaatse de Proef van Leseque niet overtuigend is. Heb je voor niks 3 uur heen en 3 uur terug in de auto gezeten.

Zit vandaag (na toch wel weer last van de rug vanochtend) weer op het punt om toch te laten opereren: baat het niet dan schaad het (hopelijk) ook niet.

Wordt vervolgd.....(op zeker! ..:-))

0 reacties: