zondag 9 januari 2011

De eerste 75km+ tocht dit jaar!

Vandaag weer eens een lekker lang stuk op de racefiets gezeten. Samen met zwager Kees was het plan om weer eens een lange D1 tocht te maken van meer dan 75 kilometer. Met het heldere weer en zelfs een vaal zonnetje was dat geen straf. Om 12.00 uur zijn we richting Zoetermeer vertrokken. De hartslag in de D1 zone houden verliep het eerste gedeelte van de tocht, met de wind in de rug, zonder moeite.

Via Hazerswoude ging het richting Leiden en langs de Vliet richting Voorschoten. Van daaruit een doorsteekje naar Wassenaar. Met nog voldoende energie over ging het laatste stuk vanaf Wassenaar door de duinen richting Den Haag. De heuvels en de wind tegen deden de hartslag daar wel flink stijgen, maar zoals gezegd: we hadden gespaard. Bij thuiskomst helemaal niets aan het handje. Niet stuk, niet leeg, gewoon lekker. Ziedaar, de winter training werpt zijn vruchten af!

Zadel van de cross-hybride op de racefiets
Bredere vleugels en zachtere padding dan het racezadel
Zadel-experiment
Voor deze rit had ik het bredere cross-hybride zadel op mijn racer gemonteerd. Aangezien ik op de crosser nog nooit last van mijn zadel heb gehad wilde ik wel eens experimenteren of dit met dit zachtere, grote zadel op de racer ook beter zou rijden. En ik kan meedelen dat dat zo is! Geen centje pijn of gezeur onderweg met dit zadel. Het is dus gewoon een kwestie van een (nog) groter zadel met meer vulling ipv een klein hard racer zadeltje. Gelukkig ben ik binnenkort jarig...:-)

Maltodextrine
Vandaag heb ik mijn jaarlijkse bestelling van 6 kilo Maltodextrine bij Creanite weer de deur uit gedaan. 3 kilo voor Kees en 3 kilo voor mezelf. Kunnen we dit hele jaar de bidon weer vullen met powerrrrrrdrink! Dit keer granulaat ipv poeder. Ben benieuwd of dat wat beter / sneller oplost dan de gewone poeder.




Racefiets139 km (2x)
Cross-hybride112 km (2x)
Spinning1x
Cross-trainer-

4 reacties:

Ronald van Schaik zei

Hoi Johan, In D1 fietsen met tegenwind valt niet mee hè. Toch weer lekker gefietst!

Johan Barelds zei

@Ronald: Volgens mij is het zelfs compleet onmogelijk. Maar dat is idd niet erg. Die 82Km's zitten weer in de knip! En jij vaart ook prima zie ik? (110km vandaag). Goed man!

Frans zei

Als je 30×19 of zo schakelt kun je ook met een straffe zuidwester tegen prima in D1 rijden hoor :)

Maar het begint natuurlijk wel lullig te worden als de elektrische fietsen je gaan in halen, da's voor mij toch een soort ondergrens

Johan Barelds zei

@Frans: Je hebt helemaal gelijk Frans. Mijn uitspraak was "lichtelijk gechargeerd"..:-). Heb hem zelf ook regelmatig bij "geen zin en tegenwind" op een bergverzetje gezet. Maar het is net wat je zegt: als oma je in gaat halen, dan schiet het (dwangmatig) D1 rijden zijn doel voorbij. Het is volgens mij ook puur bedoeld om energie te sparen die je kunt aanwenden om de nieuwe langere afstand te overbruggen. Als dat ook gaat zonder sparen, dan is dat ook prima.