maandag 8 augustus 2011

Trigger woorden

Als je regelmatig fietsbloggen leest kom je vaak leuke woorden tegen die je "triggeren". Woorden waarvan je denkt: hé, dat woord moet ik onthouden voor op een verjaardagspartijtje of voor bij de koffieautomaat. Het zijn van die woorden die passen bij een theorie waar je wel eens van gehoord hebt, maar waarvan je niet het juiste, wetenschappelijk woord voorhanden hebt.  Ik ben gek op dat soort woorden. Als ik ze tegenkom moet ik gelijk even googlen om de precieze betekenis te achterhalen. En meestal zijn ze daarna in mijn geheugen gegrift voor eigen gebruik op een later tijdstip.

Je kunt er trouwens ook heel goed mee scoren bij je collega's en kennissen.  Ze doen het met name goed als je ze in een gezelschap paraat hebt en ze heel quasi nonchalant op het juiste moment uit je mouw schudt. De luisteraar in kwestie is dan meestal dusdanig "flabbergasted" dat je direct 1-0 voor ligt en bijna "stante pede" door hem of haar als (lokale) autoriteit op het betreffende gebied gezien wordt.  Ze doen het bovendien ook nog eens goed in de BULLSHIT bingo. Kortom: genoeg redenen om er altijd een paar achter de hand te hebben. Heerlijk!

Om een lang lulverhaal kort te maken: vandaag kwam ik weer twee van die leuke "trigger woorden" tegen bij mijn rondgang langs de verschillende fietsblogs. Hier komen ze. Schrijf ze op en doe er je voordeel mee:

Hygiene Hypothese (in reactie op een artikel op het fietsblog van Marijn Fietst)

Cognitieve Dissonantie (in reactie op een artikel op het fietsblog van Martin Kool)

De betekenis mag u als lezer zelf achterhalen met behulp van de bijbehorende hyperlinks. Ik ga er niet flink mee lopen doen. Het zijn niet mijn woorden dus ik ga er geen fraaie sier mee proberen te maken. Ere wie ere toekomt. Veel plezier met het speurwerk!

Fietsen
Oh ja, ik heb ook nog gefietst vanavond. Niets bijzonders, gewoon mijn vaste rondje Westland. Er stond wel een schandalig harde wind. Iets van kracht 5 of 6 schat ik in. Traditie getrouw kreeg ik hem weer eens gelijk vol van voren toen ik richting Hoek van Holland fietste. Dat was weer eens ouderwets knoerten. Krijgt dat sporthart van me ook eindelijk weer eens goed op zijn donder. Ik heb namelijk ervaren dat naarmate je meer traint, je meer last begint te krijgen van de wet van de remmende voorsprong. Je moet je een steeds langere/intensievere inspanning plegen om je hartslag langere tijd in de hoge zone te krijgen/houden. Maar windkracht 5 tegen helpt je daar goed bij. Lekker bikkelen, dat doet de mens goed!


Racefiets
6348 km (70x)
242:24 uur
Cross-hybride
587 km (10x)
25:41 uur
Totaal
6935 km

3 reacties:

Gerard van Dongen zei

Tik ik bij Martin een reactie in zie ik de kern hier weer terug :-)

Soort overerving.

Mooiste trigger woorden zijn voor mij nog steeds: Parijs-Roubaix :-)

Johan Barelds zei

@Gerard: "BULLSHIT!" (ik heb een correcte bingo...:-))

Theo zei

Ja, leuk he, taal! las op het blog van Bully en Bataaf dat je 'pedala' ook gebruikt; prachtig stimulerend woord vind ik! Die houden we er in!!
Kan je overigens een camper huren van harte aanbevelen! Zeker als je wat 'actiever' onderweg wilt zijn. En voor het reizen met kids is het helemaal top!
gr,
Theo