woensdag 27 april 2016

ScD Dag 5: Somain - Saint-Quentin

Vanochtend ben ik al om 6.30 uur wakker. Het gevolg van het uitrusten in de middagen en avonden. Gisteravond na het diner heb ik nog mijn overtollige proviand opgemaakt wat niet meer in mijn fietstassen past. Dat is iets te enthousiast gegaan met een lichte buikpijn tot gevolg. Ik zit zelfs sochtends nog zo vol dat ik besluit het ontbijt maar te skippen. 
Relais Fasthotel Somain
 
Het eerste doel van de dag is de Notre Dame van Cambrai. De dag etappe is niet zo lang (75km) en Cambrai ligt al op een kilometer of 25. Door mijn vroege vertrek sta ik al om 9.00 uur in de kathedraal. Dat is natuurlijk geen christelijke tijd en er is dientengevolge ook nog niemand te bekennen. Da's vervelend, want ik heb mijn zinnen gezet op een stempel.
Je kan om 9.00 uur een kanon afschieten in de kerk van Cambrai
 
Na de kerk afgestruind te hebben naar iets of iemand de mij de stempel kan bezorgen zie ik ineens de stempel liggen in een boeken verkoop stalletje in de kerk. Helaas is het stalletje afgesloten dus nog steeds geen stempel. In mijn wanhoop overweeg ik even mij met geweld toegang tot het stalletje te verschaffen. De deur lijkt niet erg solide en met een kleine tik moet die wel open gaan. Maar ik weet me te beheersen en verlaat teleurgesteld de kerk met een foto van de stempel als enig bewijs.
De vermaldijde stempel. Zo dichtbij maar toch zo ver weg.
 
Na het stempel debacle gaat het verder richting Saint-Quentin. Het begint nu flink heuvelachtig te worden en met al 4 fietsdagen in de benen zakt het tempo als een oude onderbroek. Het kan me niet schelen. Ik heb alle tijd van de wereld en met een ontluikend zonnetje begint het zowaar aangenaam te worden.
     
     
Het aantal Jacobs markeringen begint steeds veelvuldiger te worden. Delen van de route zijn nu zelfs met paarse bordjes met gele jacobsschelp en pijl gemarkeerd. Geheel in Franse stijl is dit in-consequent gedaan zodat je je er niet op verlaten kunt. Ik heb er gelukkig geen last van. De GPS route van Sweerman is goed uitgezet en tot nu toe probleemloos verlopen.
Veel gele velden onderweg geven een prachtig gezicht.
 
En opeens sta ik voor de abdij van Vaucelles. Deze abdij uit de 11e eeuw ligt prachtig verscholen in het Franse landschap op een plek waar je normaliter niets te zoeken hebt. Maar misschien is dat ook wel de reden. Ver weg van alle drukte. De abdij is helaas gesloten zodat ik niet even binnen kan kijken.     
Als ik voor de abdij het informatiebord sta te lezen hoor ik vlagen van Gregoriaans gezang. Het geeft het geheel een mysterieus sfeertje. Ook een Compostella wegwijzer ontbreekt hier niet. Maar ook de broeders van de Abdij lijken een optimistische kijk op de weg naar boetedoening te hebben. Mijn Strava route geeft weer ruim 300 kilometer meer aan dan het bord. Of heb ik dan misschien toch een foutje in de routeplanning gemaakt? :-)
Als ik onderweg nog weer een korte stop inlas om wat te eten komt zowaar het zonnetje weer tevoorschijn. Voor het eerst sinds mijn vertrek kan ik me even opwarmen in de zon. Na een kort bezinningsmomentje (knikkebollen) stap ik weer op de fiets en ga verder voor het laatste stukje.
Rond 12.00 uur ben ik al bij hotel Florence in Saint-Quentin, mijn slaapplaats voor de komende twee nachten. Morgen is het de eerste rustdag na 5 dagen fietsen en dat is wel even lekker.  Op mijn kamer aangekomen gaan als eerste alle fietskleding in de biotex handwas in de wasbak. Met nog 2 dagen te gaan hebben die alle tijd om te drogen.
Rustdag = Wasdag!
 
Na het douchen en een nieuw bezinningsmomentje (tukkie) besluit ik het centrum te gaan verkennen. Het hotel ligt midden in het centrum dus alles is te voet te bereiken. Door het gemiste ontbijt heb ik inmiddels ook al een stevige trek ontwikkeld. Aan het plein in het centrum ligt een Turks restaurant die heerlijke kebab schotel in de aanbieding heeft (ja, ik heb mijn groente ook netjes opgegeten :-)). Een half uur en tien euro later kom ik volledig afgevuld weer naar buiten. Ik kan er voorlopig weer tegenaan.
 
Ik haal nog wat boodschappen in de Monoprix en ga weer terug naar het hotel. Het programma voor morgen is uitslapen, een stempel scoren in de basiliek en fietsonderhoud plegen. De ketting moet hoognodig een schoonmaakbeurt na alle nattigheid en zand.
 
De Strava dagetappe is hier te vinden.
 
Dagafstand: 74km
Tot nu toe gereden: 453km
Nog te gaan: 1959km 
 
 

2 reacties:

Wim zei

Waswijf, "rust roest" hoor denk eraan !! veul plezier morgen

Johan Barelds zei

Lol. Een pelgrim moet van alle markten thuis zijn Wim. En met verse olie op de ketting zal de roest ook hopelijk wegblijven :-)