dinsdag 20 april 2010

Een tussentijdse evaluatie...

Tussentijdse Evaluatie
Nu ik enkele maanden onderweg ben naar mijn doel van 2010 vindt ik het wel tijd voor een evaluatie-moment. Waar sta ik? Lig ik nog op schema? Waar moet ik nog extra op letten c.q. extra op trainen?
Naast een voortdurend aanwezig onderbuik gevoel hierover, wil ik het nu wel eens bekijken vanuit de feiten.
En de feiten zitten in Garmin Connect en van daaruit kun je prachtige rapportjes maken.

De feiten
(*) Even klikken om het plaatje te vergroten
(**) De maand april is op het moment van dit schrijven nog niet afgelopen, dus die doet maar deels mee.
(***) Februari kent een lage gemiddelde afstand. Ik had in februari nog wat woon-werk ritjes van 7km geregistreerd. Die trekken het gemiddeld erg omlaag. Niet meer doen dus. (het registreren, dat is..:-)
(****) De gemiddelde cadans is in april teruggelopen. Ik had in april wat "gehannes" (Maarten Ducroix stopwoord) met de trapper-sensor waardoor grote stukken met cadans "0" geregistreerd zijn in april.

Constateringen
1. De gemiddelde afstand neemt toe per maand.  
Voor april ligt hij nu op 74 km, maar hij mag nog wel iets omhoog richting de 100 km. Dit is gebaseerd op mijn vuistregel dat ik ik 2/3 van de doelafstand (LBL, 170 km) regelmatig wil trainen. Ik zal dus nog vaker trainingsritten van meer dan 100 km moeten gaan maken (wat overigens ook in de planning ligt).

2. De gemiddelde snelheid neemt toe per maand.
Dit is iets wat ik ook zelf op de fiets constateer: ik kan hogere snelheden langer vasthouden. Prima ontwikkeling dus.

3. De gemiddelde hartslag neemt af per maand.
Theoretisch zou dat natuurlijk kunnen zijn omdat ik me minder inspan, maar dat is niet het geval. Dat is b.v. ook aan de hogere gemiddelde snelheid af te lezen .De constatering is dus dat ik beter getrained raak. Ook dat is natuurlijk een prima ontwikkeling!

4. Het aantal getrainde hoogtemeters ligt nog erg laag!
Iets wat me nog bezighoudt is het beperkte aantal hoogtemeters. Zoals te lezen uit het bovenstaande overzicht zijn dat slechts "3.170 m" tot nu toe dit jaar. Daar moet nog wel extra op getrained worden.
Gelukkig heb ik hier al op geanticipeerd door a.s. zondag de toertocht "Klimmen-Blegny-Klimmen" in te plannen, met hierin 1200 hoogtemeters. Deze komt ipv de reguliere "vlakke" toertocht. En met een week mei-vakantie in Limburg moeten er ook nog de nodige hoogtemeters bijgeschreven kunnen worden.

Ook een gemiddelde hartslag van 140 bpm is wellicht wat aan de lage kant als het doel een lange toertocht met veel hoogtemeters is. Er moet wellicht nog wat meer interval werk D2/D3 werk getrained worden. Maar volgens mijn jaarprogramma en trainingsprogramma komen dat soort zaken vanaf mei meer aan bod (uitbouwfase is van juni-augustus) dus ook dat ligt in de planning.

Al-met-al 
Het zijn al-met-al natuurlijk generieke constateringen die b.v. niets zeggen over de trainingsvorm en intensiteit, maar over het algemeen denk ik dat de constateringen -voor een toerfietser- een goede progressie aangeven.

Doelstellingen trainingsuren
Het aantal trainingsuren voor de maand maart is ruimschoots gehaald!
En ook voor de maand april lig ik prima op schema. Met nog 10 resterende dagen en nog enkele geplande trainingssessies te gaan ga ik ook hier ruim over de doelstelling heen.
Voor mei moeten er nog wel even flink kilometers gemaakt worden! Maar met de mei vakantie in Limburg in het vooruitzicht maak ik me daar geen enkele zorgen over.

Eindconclusie(s) / Doelen
  • De planning is qua uren makkelijk haalbaar. Ik kan een volgende planning wellicht nog wat "verzwaren" (meer uren inplannen).
  • Progressie op afstand, snelheid, conditie en intensiteit liggen -tot nu toe- prima op schema.
  • De komende maanden de maximale "toerafstand" laten toenemen naar 120 km.
  • De komende maanden meer intensiteit gaan trainen (Uitbouwfase D2/D3).
  • Training op hoogtemeters moet nog extra aandacht aan besteed worden (inplannen).
Al met al geef ik mezelf een dikke acht!
He lekker, zo'n eigen onderbouwde veer in je reet!..:-) 

    0 reacties: