maandag 29 maart 2010

Bergen, verzetten en tandwielen enzo...

Gisteravond toen de verjaardagsvisite weg was begon ik me af te vragen hoe mijn nieuwe fiets zou presteren in de bergen. Het is altijd zo'n anti-climax als je met je lichtste verzet de berg niet opkomt omdat je er een lage-landen-cassette op hebt zitten. Tot op heden had ik me eigenlijk nog niet echt verdiept in de theorie van de tandwielen en overbrenging, maar daar zou deze avond verandering in gaan brengen. Na wat googlen vondt ik de volgende, uiterst informatieve, website over de materie: http://home.tiscali.nl/fietsenindebergen/fietsenindebergen/verzet.htm. Na deze indachtig te hebben gelezen ervoer ik een spontane "aha-erlebnis": ooohhh, zit dat zo!

Gelukkig viel het nog mee met de nieuwe racefiets en de verzetten: FSA gossamer 52/39/30 voor en Shimano Ultegra 10-speed, 12-25 cassette achter. Met een 30 voor en 25 achter moet het zélfs voor mij mogelijk zijn om in de bergen boven te komen. En in noodgevallen kan ik zelfs nog de Shimano Ultegra 12-27 cassette bestellen bij de futurumshop. Heb je nog een wieltje met 2 tandjes extra achter. Het was weer een leerzame fietsavond....

0 reacties: