zondag 21 maart 2010

Rondje Gouda, 104 km, 4 uur en 32 minuten

Uitersten
Een fietsrit is een avontuur. Helemaal als er stukken inzitten die je nog niet eerder heb gefietst.
En het kan een tocht van uitersten zijn zoals vandaag bleek.

Vanochtend was ik al om 07.00 uur wakker, dus mezelf maar gelijk klaargemaakt voor het geplande ritje. Om 07.30 uur zat ik op de fiets. Het weer was bewolkt, druilerig en met een gestage, onophoudelijke motregen. Het was zelfs zo ernstig dat ik na een uurtje fietsen inwendig gestalked werd door een duiveltje dat adviseerde om de rit accuut in te korten. In dit soort situaties komt mijn eigenwijze karakter om de hoek kijken en dat kwam achteraf gezien precies op het juiste moment. Niks inkorten, gewoon stug doorbikkelen richting Gouda en de Reeuwijkse plassen. En dan...wat een beloning! Het parcour had ik dwars door de plassen uitgezet en dat was een schot in de roos. Wat een mooie natuur, water en vogels. En zo beland je binnen 2 uur tijd van de ene uiterste in de andere uiterste emotie. Het kan raar lopen.

Hulpverlening
Via Boskoop was het weer terug richting Den Haag. Tussen Boskoop en Zoetermeer stond een fietser met bandenpech langs het pad. Na een korte check bleek dat zijn pompje niet (goed) werkte (ze moeten de doodstraf op slecht functionerende pompjes invoeren). Snel mijn "elite" pompje ter beschikking gesteld en binnen no time was de band weer snoeihard. Komt dat pompje ook nog eens van pas! (was een reuze duur kreng, maar hij werkt tenminste wel). Oh ja, even afkloppen, maar ik heb tot op heden nog geen lekke banden gehad...:-)
Ter hoogte van Zoetermeer kwam zelfs het verwachtte zonnetje er bij en met de wind in de rug naar Den Haag kon de ochtend niet meer stuk. 

Ronde van het Groene Hart
Laat ik me daar bij de Hoornbrug ook nog het peloton van de "Ronde van het Groene Hart" tegen het lijf lopen. (Er waren ook al zo verdacht veel motor verkeersbegeleiders aan de kant van de weg..)
Met veel kabaal, speaker-wagens en lichtvertoon komt het peloton in een paar seconden voorbij stuiven. Ze zijn nog maar aan het begin van de 200 km lange rit. Nu nog zelf een paar kilometertjes naar huis. Het was weer een mooie tocht. Fietsen kan zo mooi zijn!




Aantal:
18
Tot. duur:
36:42
Tot.afstand:
828
Gewicht:
Rustpols:
Zone
D1 / D2 

0 reacties: