maandag 8 november 2010

Wintertraining....

De laatste weken ben ik langzaam mijn weg aan het zoeken over hoe en wat m.b.t. trainen in de winter. De materie is nieuw voor mij, want tot op heden volleybalde ik competitief in de winter en was frequente duursport tijdens de wintermaanden niet aan de orde (tijdens de zomer overigens ook bijna niet..:-).  Dit jaar is dit voor het eerst anders en zoek ik mijn weg om weer vaste patronen in het sporten te krijgen. Op het internet kwam ik de volgende stukje informatie tegen. Het is een onderdeel uit een artikel wat de wintertraining voor fietsers behandeld:

Half November/Januari - Basisuithouding:

In deze periode hou je de conditie op peil via lopen, zwemmen, mountainbiken, cross, af en toe een ritje op de weg of op de rollen. Liefts met wat afwisseling, want wie het hele jaar op de fiets hangt moet ook wat aan andere training doen. In deze periode ga je weinig of niet in het rood en je traint minimaal 3X per week. Het hoeft niet langer dan één uurtje duren.

Januari/Februari - Opbouw:

In deze periode ligt de nadruk vooral op het opdrijven van het trainingsvolume maar opletten met de intensiteit (geen te hoge hartslag). Vanaf februari mag er af en toe al een anaërobe prikkel gegeven worden. Dit wil zeggen dat na een goede opwarming voluit gereden mag worden (90% van de max hartslag). Vanaf januari kan je best alle trainingen afwerken op de fiets, cross of MTB. 

Besluit:
In januari februari is het weer volop trainen met de fiets. Geleidelijk opbouwen is hier de boodschap. Januari gebruik je om de trapbeweging terug gewoon te worden. Vanaf februari kan je de intensiteit opvoeren.

Een goede en duurzame basis wordt tijdens de wintermaanden gelegd.



Dat lijkt me goed uitgangspunt voor de komende maanden. Ik heb bij deze dus ook maar gelijk besloten om van mijn winterdoel af te stappen. In de winter ga ik het gewoon lekker rustig aan doen. Elke week schaatsen was toch al geen succes, dus al te moeilijk was die beslissing nou ook weer niet. Als je het bovenstaande stukje goed leest is het dus ook niet de bedoeling om bij het spinning elke week zwaar in het rood te gaan zoals ik de afgelopen weken gedaan heb. Gaan we ook even op letten dus. Je moet gas terugnemen om begin volgende jaar weer langzaam gas bij te kunnen geven. De hele winter door vol gas is geen goed plan volgens de bovenstaande theorie (en het is de bedoeling dat we die gaan volgen). 
Mijn sport activiteiten hebben zich de laatste maand een bepaalde kant op geëvolueerd. Met de bovenstaande wijsheid in pacht daarbij meegenomen kom ik op het volgende weekschema voor november t.e.m. december uit:
Dag
Activiteit
Duur
Maandag
Crosstrainer
1 uur
Dinsdag
Pilatus
1 uur
Woensdag
Spinning
1 uur
Donderdag
-
-
Vrijdag
(Optionele fietstraining)
2 a 3 uur
Zaterdag
-
-
Zondag
Fietstraining
2 a 3 uur

Alles op een niet al te intensief tempo; dat komt in het voorjaar wel weer. Vanavond ben ik met bovenstaande uitgangspunten begonnen met een rustig uurtje crosstraining. Wel even wennen om met 2 vingers in je neus te crossen, terwijl je normaliter als een beest tekeer gaat..:-)

2 reacties:

Kees zei

En toch nog eens een MTB kopen, kan je je nog eens lekker uitleven in de modder :-)

Johan Barelds zei

Ha Kees! Dat is zeker nog de wens. Moet alleen nog even sparen voor een goed modelletje. Wellicht dat Sinterklaas nog wat leuks meeneemt :-)